dinsdag 18 oktober 2016

Quiche Lorraine

















De quiche maak ik naar een recept van Paul Bocuse, een beroemde chefkok uit Frankrijk. Bocuse heeft een eigen restaurant in de buurt van Lyon en hij heeft met zijn kookkunsten vele Michelin-sterren verdiend. Hij kookt, net als ik, graag met veel room, boter en kaas. 
Ik heb het recept naar eigen smaak wat aangepast. Zo maak ik liever korstdeeg en gebruikt Paul Bocuse kruimeldeeg. En ik doe er iets meer kaas in. 
Ik denk dat er 100.000 calorieën in deze quiche zitten.

Korstdeeg
200 gram bloem
100 gram koude boter
1 tl zout
1 ei
1 el koud water

Doe de bloem met het zout in een kom. Snijd de koude boter met twee messen door de bloem. Vermeng boter en bloem verder met je handen. Voeg ei en water toe en kneed het deeg tot alle ingrediënten zijn opgenomen en er een soepel deeg ontstaat. Leg de deegbal 30 minuten in de koelkast.








Vulling
200 gram spek
100 gram ham
150 gram (Gruyère)kaas
6 eieren (3 heel en 3 eidooiers)
5 dl slagroom
1 el verse bieslook, fijngesneden
flinke snuf nootmuskaat
zwarte peper
snuf zout

Snijd de spek in stukjes of blokjes en bak de spek knapperig in een koekenpan. Laat de stukjes spek afkoelen. Snijd ook de ham in stukjes en zet opzij.
De kaas mag ook in stukjes gesneden worden. Gruyère is heerlijk, maar een ander pittig kaasje dat niet al te zout is, kan ook prima. Gruyere had ik niet voorhanden en ik heb 100 gram bergkaas (pittig) en 50 gram Jutterkaas (romig) gebruikt. 
Meng de drie eieren en de drie eierdooiers in een kom. Voeg de halve liter slagroom toe (ja echt een halve liter...). Maak het ei-slagroommengsel op smaak met bieslook, nootmuskaat, zwarte peper en wat zout. Doe de kaasblokjes erbij en roer deze goed door het mengsel.

Verwarm de oven voor op 240 graden. 
De deegbal mag uit de koelkast. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven aanrecht of tafel. Rol tot een ronde lap, net zo groot dat het deeg de bodem en zijkanten van een grote springvorm kan bedekken. Bekleed vervolgens de springvorm. Prik met een vork wat gaatjes in de bodem. Verdeel de stukjes uitgebakken spek over de bodem en daarna de stukjes ham. Giet het ei-slagroommengsel met de stukjes kaas erover. De taart gaat 30 minuten in de oven op 240 graden. Na 30 minuten check ik de kleur altijd even. Als de quiche nog wat bleekjes is, doe ik er 10 minuten bij op 180 graden.







Laat de quiche een half uurtje afkoelen. Als de quiche nog zo heet is, is hij moeilijk te snijden. De smaak van de quiche komt ook meer tot zijn recht als de temperatuur wat lager is. Serveer met een groene frisse salade. Wat vitamientjes bij deze killer is misschien wel zo verstandig.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen