dinsdag 4 oktober 2016

Reuben-sandwich of Fantostisch

Zaterdags, na een uurtje yoga, ga ik graag boodschappen doen op de Voorburgse markt.
Daar staat sinds een paar maanden een slagerij. Met vlees van beestjes die een goed leven hebben gehad. Ze mochten scharrelen, aten lekkere dingen en werden regelmatig getrakteerd op een massage of pedicure. Als ik vlees eet, dan graag van zo'n verwende koe. En met mij vele anderen. Zo ook de dame naast mij. Ze deed inkopen voor het hele gezin en mocht vanwege het hoge bedrag dat zij uit ging geven bij deze marktkraam een flesje saus uitzoeken. Dat was nog een heel gedoe. Intussen had ik het speeltje van haar jongste kind al vijf keer van straat geraapt en weer in de kinderwagen gelegd. Wat het kleintje een leuk spelletje vond. De moeder besloot het gratis flesje saus niet mee te nemen. 'Oooo nee, ik zie suiker en e-nummers. Daarom maken WIJ dus zelf onze sauzen!' Ik keek het kleintje aan en die wist echt van niets en gooide uitdagend nog een keer het speeltje op de grond. De moeder riep: 'Wij zijn helemaal biologisch. En de kinderen doen het daar zo goed op!' De verkoopster was enigszins van slag door het weigeren van het gratis product en begon wat over e-nummers te mompelen. Maar ze hervond zichzelf om vervolgens hardop en vol trots te zeggen: 'In onze zelfgemaakte producten zitten geen e-nummers!' Dat wist de biologische moeder natuurlijk al. Anders deed ze er niet haar boodschappen. Daarna was ik aan de beurt en kocht een ons pastrami. 'Zitten er echt geen e-nummers in?', vroeg ik. 'Want ik ga vanavond tosti's maken voor een vriend. Met deze vriend speel ik een backgammoncompetitie en hij staat ruim voor! Op wat e-nummers zou hij het zomaar wat minder goed kunnen doen.' 

Ik bakte Reuben-sandwiches en verloor de potjes backgammon. 
De vriend vond het een fantostische avond.

Voor 2 sandwiches
4 stevige grote (witte) boterhammen
half ons pastrami
zuurkool, ongeveer een handvol
50 gram geraspte kaas (gruyère of een lekkere boerenkaas)
2 el Russian of Thousand Islands-dressing *

Besmeer de boterhammen met de dressing en beleg vervolgens met geraspte kaas, zuurkool, pastrami en nog een keer geraspte kaas. Bak de sandwiches 5 minuten in een tosti-ijzer of contactgrill. In de oven kan natuurlijk ook, dan een minuut of 10 of wanneer de kaas is gesmolten.

* zelf maken kan ook.
Barbara's Russian dressing voor twee Reuben sandwiches: 2 el mayonaise, 1 el ketchup, 1 tl worscestersaus, 1 tl mierikswortel, klein fijngesneden sjalotje en een snuf zout en peper. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen