maandag 10 oktober 2016

Tomatenpaprikasoep met een body









Vergaderen doe ik liever niet. Maar als je ergens werkt kom je daar niet onderuit. Niet dat ik vergaderen per se onnodig vind, want het is heus zinvol en wel nodig. En het is vaak ook heel erg saai. Laatst was ik bij een vergadering en werd er gesproken over de inhoud van een nog vorm te krijgen afdelingsplan. Iemand zei: 'In deze afdeling zit de body of knowledge.' Ik was meteen wakker. Dat vind ik zoiets moois. Uitdrukkingen en termen waarvan ik denk: 'Echt? Zei je dat echt?'. En schrijf dat ook meteen op in mijn schriftje, waar meestal alleen droedels in staan. Men babbelde nog wat verder over dit en dat en zus en zo. Iedereen mocht zijn of haar zegje doen en ik droedelde nog wat op papier. Een ander kwam aan het woord. Dit is zo iemand die graag het laatste woord heeft, daarbij niet erg bescheiden is en ook het liefst de slimme zinnen van een ander pikt om zo het zegje nog wat meer aan te dikken. 'Wat wij moeten doen is ervoor zorgen dat de body of knowledge wordt gewaarborgd in dit plan. Alleen met een sterke body of knowledge kunnen we voor de dag komen!'. Gelukkig was de vergadering daarna afgelopen en was het lunchpauze. Ik had een heerlijk soepje meegenomen. 
Een stevig soepje, zeg maar eentje met een body!

Voor 4 borden soep:
1 kilo kleine tomaatjes
2 paprika's
1 ui
2 tenen knoflook
zout 1 tl (of naar smaak) 
verse zwarte peper 
2 tl paprikapoeder
1 tl gerookte paprikapoeder
snuf chilipoeder
250 ml water
optioneel: klein scheutje agavesiroop of een beetje suiker.
2 el room (slagroom, cashewnotenroom of roomkaas)
(olijf)olie

Pureer de tomaatjes in een blender of keukenmachine. Gril de paprika's in de oven 30 minuten op 180 graden en laat ze afkoelen. Ontdoe de paprika's van vellen en zaadjes. Snijd de ui en knoflook in stukken. Schenk wat olie in de pan en bak de ui en knoflook zacht. Voeg de ontvelde stukken paprika toe en bak een minuut of twee mee. Daarna mogen de gepureerde tomaatjes, paprikapoeder, chilipoeder en het water erbij. Laat het geheel 30 minuten op een zacht vuurtje pruttelen. Maak de soep op smaak met zout, peper en agavesiroop. Als laatste de room toevoegen en met de staafmixer de soep glad pureren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen