zondag 13 november 2016

Gevulde speculaas



Gevulde speculaas, borstplaat, muizen, kikkers, chocoladekruidnoten en pepernoten. 
Het is allemaal zo lekker en al maanden te koop in de winkels. En nu mag ik er van mezelf ook van snoepen, want Sinterklaas is gearriveerd in Nederland. Voor die tijd beheers ik me en loop ik alle heerlijke Sinterklaas-zoetigheid snel voorbij in de supermarkt. 
Ik kijk naar de intocht op tv en elk jaar weer word ik gegrepen door de sympathie en het sentiment van dit volksvermaak voor groot en klein. De pakjes zijn zoek, de Pieten zijn ondeugend en Sint zwaait naar iedereen en roept alle populaire kindernamen. Ik zie de verbaasde en verwachtingsvolle gezichtjes van kinderen. Ik neem een slokje koffie, hap in een stuk vers gevulde speculaas en veeg een traan weg.

Gevulde speculaas
200 gram zelfrijzend bakmeel
2 el koek/speculaaskruiden
125 gram donkerbruine basterdsuiker
150 gram koude boter
2 el melk
snuf zout
2 eieren
1 el water
300 gram amandelspijs
handvol blanke rauwe amandelen

Meng bakmeel, koekkruiden en zout door elkaar. Zeef het mengsel boven een beslagkom. Voeg de suiker toe en daarna de koude boter. Snijd de boter fijn met twee messen. Voeg de melk toe en kneed het mengsel tot een deegbal (dit mag natuurlijk ook in de keukenmachine). Laat het deeg 30 minuten rusten.

Klop de twee eieren los met een eetlepel water. Breek of snijd de amandelspijs in stukken en voeg 2/3 van het eimengsel toe. Meng het geheel tot een smeuïge emulsie. En zet apart.
Strooi bloem op het aanrechtblad en rol de helft van het deeg uit. Ik bak de speculaas in een vierkante vorm. Vet de vorm in of gebruik bakpapier. Snijd een vierkant uit het deeg en bekleed daarmee de bodem van de vorm. Smeer de amandelspijs gelijkmatig uit over de deegbodem. Rol de andere helft van het deeg uit tot een vierkant. In één keer een vierkant rollen lukt mij nooit en ik smokkel dan ook door een vierkant uit te snijden en de restjes deeg in het vierkant te plakken. Want van zulk lekker deeg gooi ik natuurlijk niets weg! Doe het deeg in de vorm op de amandelspijs en druk licht aan.
Bestrijk het deeg met de rest van het eimengsel. Druk zacht de amandelen in het deeg.
Bak de speculaas in een voorverwarmde oven op 175 graden 45 minuten.
Geniet van alle zoetigheid en vergeet niet je schoen te zetten.


Foto van Susanne van der Kleij, http://vanderkleij.net/illustraties/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten